Super chia

Imam dojam da su chia sjemenke prva stvar s kojom se ljudi susretnu kada prelaze na zdraviji način prehrane. Poznanici su me često pitali “eeej, jesi li čula za čija sjemenke?” na što odgovorim “naravno, koristim ih svaki dan”. I onda slijedi pitanje “a kako se one koriste?”. Chia sjemenke su mala nevjerojatna, bombastična zrnca koja upijaju tekućinu 27 puta svoje veličine. Njihovo svojstvo upijanja i širenja, neki kažu, odlično je za “zaustavljanje” gladi, odnosno često se koristi kako bi se osjećala sitost – možda je zato toliko popularna, jer često ljudi žele samo smršavjeti, dok je zdravlje i dobrobit namirnica na nekom drugom mjestu. No drago mi je da se ljudi susreću sa chia sjemenkama jer su one odličan izvor hranjivih tvari.

Chia sjemenke su izrazito popularne već nekoliko godina i s njima se zaista mnogo eksperimentiralo. Izgledom podsjećaju na mini jajašca od dinosaura. Postoje brojni načini korištenja ovih sjemenki od kojih su najpopularniji pudinzi ili ubacivanje u sok/smoothie. Isto tako služe za zgrušnjavanje jela (u juhama, maneštrama..). Znaš li da chia sjemenke mogu zamijeniti jaja? Naravno nećeš raditi omlet s njima, ali se koriste umjesto jaja u pripremi slastica.

Bogatstvo koje, ove sjemenke biljke iz porodice metvice, sadrže su zaista impresivne. Jedna žlica sjemenki ima više kalcija nego čaša mlijeka, više Omega-3 masne kiseline nego losos i više antioksidansa nego borovnica. Osim navedenog daju ti puno energije i sprječavaju dehidraciju organizma tijekom vježbanja ili općenito znojenja, zahvaljujući već spomenutoj sposobnosti apsorpcije velike količine tekućine. Obogaćuju tijelo proteinima, vitaminima (A, B, E i D), mineralima, kalijem, kalcijem, bakrom, željezom, manganom i cinkom. Upravo iz svih navedenih razloga chia sjemenke se kategorizira kao “superfood” (superhrana).

Ove čudotvorne sjemenke rastu u Meksiku i Gvatemali. Kao što to biva, pradavne civilizacije Asteka, Maja i Inka koristile su chia sjemenke u svakodnevnom činu prehrane i kao izvor energije. Inače, na majanskom jeziku chia znači “snaga”. Isto tako su poznate kao hrana za trkače jer su je trkači i ratnici koristili prilikom trčanja na duge staze ili tijekom bitaka. Danas se one koriste zbog svojih nutritivnih i medicinskih svojstava, za izdržljivost sportaša, za suzbijanje apetita, gubitak kilograma, regulaciju šećera u krvi i za regulaciju probave.

Zbog svog neutralnog okusa sjemenke se mogu se koristiti i u slanim i u slatkim jelima. No treba pripaziti da se uvijek pusti barem 10ak minuta u tekućini prije konzumiranja jer prilikom konzumacije u suhom izdanju mogu nabubriti u želucu, a to ne želimo 🙂 Postoje recepti koji koriste suhe sjemenke chie, no ja ih ne koristim na taj način niti preporučujem takvo korištenje. Chia sjemenke koštaju oko 50ak kuna i mogu se sada već kupiti u supermarketima (marke Encian) i u zdravim dućanima.

Chia puding s kompotom od manga

Chia puding s kompotom od manga

Dok ovo pišem jedem za marendu na poslu chia puding koji sam si pripremila noć prije i ujutro skombinirala s kompotom od malina. Nekako mi uz chia puding najviše odgovaraju kompotasti oblici voća, dok naravno svježe narezano voće isto tako odlično paše uz chiu. Isto tako svako jutro u zobenu kašu ili u smoothie jutarnji ubacim žličicu chije. Od kada imam takvu rutinu, već par godina, probava mi je napokon profunkcionirala (if you want to know that 🙂 ). Još jedna preporuka je pripremiti puding i uzeti ga na posao, kao što sam to danas učinila. Osim što će te zasititi, dati će ti i prijeko potrebnu energiju.

chia maline1

Za chia puding ti je potrebno:

  • tri žlice chia sjemenki*
  • šalica biljnog mlijeka (moje je kokosovo)

Za voćni umak:

  • voće po želji
  • malo vode
  • prirodni zaslađivač

* potrebno je naglasiti kako ja ovakve stvari radim odokativno. Stavim količinu sjemenki koju mislim da mogu pojesti i natopim ih s gotovo duplo više tekućine.


U posudu stavi chia sjemenke i prelij ih mlijekom. Dobro promiješaj i stavi u frižider. Naaajidealnije je pustiti ih preko noći da popiju svu tekućinu, no možeš staviti i na pola sata prije konzumiranja. Bitno je da ih povremeno promiješaš kako se ne bi stvorile grude. Kada je puding gotov pomiješaj ga s voćem ili kompotom kojeg ćeš napraviti tako da narežeš voće na komadiće i staviš skupa s malom količinom vode grijati. Kada se voće počinje pretvarati u kašu (uz tvoju pomoć, odnosno uz pomoć gnječilice) dodaj malo zaslađivača (agavin sirup, med, javorov sirup, rižin slad…) i dobro izgnječi/izmiješaj. Pusti da se malo ohladi i zatim dodaj kompot chia sjemenkama. Uživaj u okusu i energiji koja dolazi 😉

chia maline

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s